Op weg naar de Zwarte Zee (Kara Deniz)

1 juni 2014 - Safranbolu, Turkije

Vanmorgen zijn we om 09.30 uur vertrokken uit een bewolkt Istanbul. Het is zondag dus heerlijk rustig op de weg. Dat hebben we door de weeks wel anders meegemaakt! Het is de bedoeling vandaag zo'n 600 km af te leggen en de route is als volgt: Istanbul - Kocaeli - Düzce - Bolu - Gerede - Karabük - Safranbolu - Kastamonou - Sinop - Gerze.

Vanaf Düzce rijden we door een prachtig berglandscbap, alles zó fris groen. We zitten op de weg van Istanbul naar Ankara, een rit van 4 uur maar wij haken onderweg af meer noordwaarts. Onderweg besluiten we om te overnachten in Safranbolu. Het oude centrum van deze stad staat op de Unesco Werelderfgoedlijst. Het ligt op heuvels en er staan prachtige villa's (konak) uit de Ottomaanse tijd,  deels schitterend gerestaureerd. Het is heel idyllisch,  wel heel jammer dat auto's het straatbeeld verstoren. Ondertussen plenst het nog steeds en in het midden van de taps toelopende straatjes vormt het regenwater een snelstromend riviertje. Het weer veroorzaakt wel een enigszins trieste aanblik.

Ons hotel is zo'n prachtige oude villa en het heet 'Asmalı Konak' !  Zo'n jaar of 15 geleden was er een prachtig Turks Drama op de Nederlandse televisie en dat heette ook zo. Hoewel dat zich afspeelde in Cappadocië is dit net zo'n mooie konak met veel originele Ottomaanse accenten.

Tot zover vandaag, morgen door naar Gerze.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Peter&Anita:
    1 juni 2014
    Jammer van het weer, maar dat komt vast in orde !!
  2. Harry en Riet:
    1 juni 2014
    Leuk, ik hoop dat het weer snel beter wordt. Zijn jullie al dat gereis nog niet zat en verlang je niet naar jullie eigen mandje?
  3. Ellen Wilhelmus:
    1 juni 2014
    Je verwacht in Turkije geen slecht weer om deze tijd van het jaar , hier vandaag lekker zonnig .
  4. Diana Coolegem:
    1 juni 2014
    Die zon komt vast snel weer! Fijn vervolg van de reis! Oh, en Wil, we hebben de cache op de brug gevonden...!
    Liefs Sam en Diana
  5. Cathy:
    1 juni 2014
    Hoop dat het stopt met regenen. Lijkt me heel mooi door de bergen en al die mooie oude villas. Hoe is de temperatuur. Jullie hebben de goede dag uitgekozen voor Istanbul. Groetjes Cathy
  6. Mariska:
    2 juni 2014
    Achter de wolken schijnt de zon, dus dat komt goed. En blijf vooral schrijven. Leuk om deelgenoot te zijn van jullie reis. x