Taksimplein en Pierre Loti

30 mei 2014 - Istanbul, Turkije

Donderdag was hier een luierdag. Beetje gerommeld, boodschapje, wasje. Sabri had 's-avonds heerlijk gekookt.

Vanmorgen moesten wij even naar de bank om eea te regelen. Vanmiddag zijn we met de bus naar Taksim plein gegaan. Morgen worden daar ongeregeldheden verwacht omdat het dan een jaar geleden is dat er grote demonstraties waren bij het Gezi park. Maar vandaag was het nog rustig. Heerlijk over de Beyoğlu gewandeld en de prachtige Jugendstil panden bewonderd. En natuurlijk het bekende trammetje diverse malen gezien! Ergens zalige köfte gegeten, een plensbui meegemaakt, leuke kleine straatjes gezien en een prachtige sjaal gekocht. We hebben een boot genomen naar Eyüp om naar Pierre Loti te gaan waar je een schitterend uitzicht over Istanbul hebt. Pierre Loti is een café op 210m hoogte waar je met een kabelbaan heen kunt. Het is vernoemd naar de 19e eeuwse Franse marine officier Julien Vaud, die onder dit pseudoniem ook schreef. Hij werd erg geīnspireerd door Turkije, heeft een tijd in Istanbul gewoond en had zijn huis in Frankrijk helemaal omgebouwd in Turkse stijl. Als je met de kabelbaan omhoog gaat kom je over een prachtige enorme begraafplaats heen.

Op de terugweg zaten we in de kabine met een man en drie volledig in het zwart geklede vrouwen. Dat heet 'çarsaf' en 'çarsaf' betekent laken. Het was ook net alsof ze een zwart laken omhadden. Ze spraken Turks, waren prachtig oogemaakt. Ik vroeg of ze zussen waren en dat bevestigden ze. Later echter zei Sahika dat ze aan hun gesprek had gemerkt dat het geen zussen waren maar dat het drie vrouwen van die ene man waren. Ze zagen er heel bijzonder uit, net of ze op hun hoofd een hoedje hadden waar het 'laken' op bevestigd was. Het was fascinerend, ik had graag een foto gemaakt maar durfde dat toch niet te vragen.

Om half elf waren we moe maar zeer voldaan weer terug in 'Hotel Senyuz'. Morgen naar de markt en dan inpakken want zondag vertrekken we naar de Zwarte Zee.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Anna:
    31 mei 2014
    Was hans niet jaloers op de man met zijn 3 vrouwen.
    Leuk hoor wat jullie allemaal zien,geweldig
  2. Diana Coolegem:
    31 mei 2014
    Wat een leuke dag hebben jullie gehad! Benieuwd hoe het verder gaat:). Ik was steeds niet ingelogd maar nu lees ik mee! Veel plezier !
  3. Bert:
    31 mei 2014
    Als ik het zo lees moet je niet naar Turkije als je aan de lijn doet.
    In Amerika had je vroeger de soulgroep "SISTER BLACK" Misschien waren zij het wel. Nog veel plezier.
  4. Kees en Nina:
    31 mei 2014
    Wederom weer een leuk verslag over jullie belevenissen. Op naar de Zwarte Zee. We blijven jullie volgen, veel plezier en goede reis.
    Kees en Nina
  5. Ellen Wilhelmus:
    31 mei 2014
    Gezellig zoals je je verslag doet, zo beleven wij het ook een beetje.
  6. Mariska:
    31 mei 2014
    leuk leuk leuk :-) Ik word helemaal blij van jullie reisverslagen.
    Veel plezier.
  7. Tiny:
    31 mei 2014
    Lieve mensen, toch ontstaat er enige verwarring bij mij als ik lees dat drie in lakens verpakte dames mooi opgemaakt zijn. Dan krijg ik een beeld van op zwart laken getekende ogen en felrode monden waaronder een Rob van Reijn zijn spelletje doet.
    Bizar ook wel dat er mannen zijn die meerdere vrouwen aanschaffen terwijl de meesten van ons mannen al moeite hebben met één exemplaar. Wat is trouwens de aanschafprijs van zo'n exemplaar en dus nog afgezien van de exploitatiekosten. Of misschien aangeschaft tijdens de Turkse Drie Dwaze Dagen; drie halen twee betalen?
    Anders gesteld, wat bezielt zo iemand als je voor hetzelfde of minder geld ook een leuke auto of desnoods een goeie tweedehands fiets kunt kopen! Mooi meegenomen is dat het ook weer scheelt op de prijs van de kaartjes voor zoiets als de kabelbaan....

Zo zie je maar lieve Wilma, maak in het vervolg toch maar liever een fotootje naast een diepte interview, zodat mijn fantasie niet met mij aan de haal gaat; dit soort dingen houdt me anders stevig bezig en gaat ook Babbel zich zorgen maken over mijn toch al ter discussie staande gesteldheid.
    Lieve groetjes, Knabbel.
  8. Marijke:
    1 juni 2014
    Leuk verslag Wilma! Wie weet kom je Alex nog tegen, die zit nu ook in Istanbul ,maar de kans is toch heel klein, hoewel wij een keer in Denemarken mensen uit Zoetermeer tegenkwamen. Dan is de wereld even heel klein.Goede reis naar de Zwarte zee.