Terugreis deel 5

16 augustus 2014 - Eceabat, Turkije

Onze eerste tussenstop vanmorgen was in Güre. We bezochten daar Fırat en Özgü, zoon en schoondochter van een vriend in Beycik. We hadden hen eerder in Beycik ontmoet. Adres was keurig opgeschreven alleen......onze navigatie pakte alleen de plaatsnaam, geen straten. Maar we hebben het bij een restaurant gevraagd. De aardige Engels sprekende eigenaar heeft Fırat gebeld en wij kregen thee terwijl we wachtten tot we opgehaald werden. Dat was maar goed want we hadden het nooit gevonden. Hoe dan ook, we hebben een paar uur met elkaar doorgebracht en het was heel gezellig. Afscheid genomen en op naar Assos.

Onderweg kreeg ik opeens enorme buikkrampen. Is Hans hersteld, ben ik aan de beurt...Tja, we delen tenslotte lief en leed! Onderweg paar keer een noodstop moeten maken en daarom hebben we Assos niet meer bekeken en zijn rechtstreeks door naar Troje ofwel Truva gegaan. Dat viel ons echt tegen. Maar goed, als je er bent moet je het waarnemen nietwaar.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Çanakkale waar we de veerboot naar Eceabat namen. Die boot was niet makkelijk te vinden. We hadden - evenals een Duitse Turk die voor ons reed - de borden 'Feribot' gevolgd en maar die plek bleek desgevraagd aan een voorbijganger niet meer in gebruik te zijn. Gezamenlijk zijn we omgekeerd, de Duitse Turk zei de weg nu te weten, alleen miste hij onderweg een bord, waardoor wij al op de boot waren en hij tenslotte als laatste er op reed, was wel even humor.

Na een kwartiertje kwamen we aan in Eceabat. We waren bijna gesmolten, zó warm was het vandaag weer. Snel hotel gezocht, douchen en even bijkomen.

Vanavond in het kleine centrum gegeten. Er waren twee bruiloften gaande: een heel chique met prachtig versierde stoelen op een podium aan het water. De andere gewoner met een enorme hoeveelheid plastic tuinstoeltjes. Maar de bruidsparen zagen er allebei heel gelukkig uit en daar gaat het tenslotte om.

Tot zover vandaag. Morgen nog ruim 200 km naar Edirne. Kunnen we op ons gemak de stad bekijken want er is best veel te zien.

Ps: de Reislogger kent Troje niet, en ook de Turkse naam Truva niet, vandaar dat daar geen of een verkeerde plaatsnaam bij staat.

1. Anna:
    16 augustus 2014
    wat vervelend wilma dat je buikkrampen had
    Leuke foto,s van de veerboot
  2. Marie en Wybren:
    16 augustus 2014
    Leuke foto s. Wat vervelend onderweg last van "broekhoest " te hebben, maar soms ontkom je er niet aan. Hopelijk is het snel weer over . Gr
  3. Marijke:
    17 augustus 2014
    Ha Wilma, ik lees je verhalen nog steeds. Een hele goede terugreis gewenst. Maken jullie nog gebruik van de autotrein of gaan jullie alles rijden? En heb je nog contact gehad met Mark? Die heeft ook heel wat meegemaakt. Groetjes, Marijke