Uitstapjes

5 juli 2014 - Beycik, Turkije

Door de problemen met onze internet aansluiting kan ik vandaag pas schrijven,  dus even een inhaalslag.

Afgelopen woensdag zijn we met Chris en Pieter een dagje naar Antalya geweest. Daar eerst koffie en winkelen bij de grote Migros, altijd weer leuk. Het is een traditie geworden om minstens 1x in de vakantie met hen naar de hamam te gaan, dus dat was onze volgende stop. Eerst nog even een hapje gegeten en toen op naar de hamam. We hebben ons daar heerlijk uitgebreid laten verwennen inclusief een oliemassage van een uur. Dan weet je opeens weer hoeveel spieren een mens in het lichaam heeft! Op ons gemakje daarna terug naar huis en bij Kayalar in Ulupınar hebben we ons tegoed gedaan aan verrukkelijke lamskarbonaadjes. Vervolgens Chris en Pieter teruggebracht naar Emin Pansiyon, nog iets gedronken en toen zat de dag er op maar het was top!

Donderdag hebben we een leuk uitstapje gemaakt met Fatma en Ahmet. Vanuit Ulupınar reden we eerst naar Finike waar we aan het strand uitgebreid hebben ontbeten. Een leuke zaak waar we opeens twee witte konijnen zagen hoppen. Ik geloofde mijn ogen eerst niet maar het was echt waar! Snel een foto gemaakt want dit was wel héél bijzonder. Het strand is daar ook prachtig, houden we zeker in gedachten.

Vervolgens reden we naar Limerya, de voormalige hoofdstad van het oude Lycië in de 4e eeuw voor Christus. Het is een leuke opgraving waar vreemd genoeg weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven maar het is er prachtig. Er is veel water waar nog oude straten in liggen en het gebied is echt idyllisch.

Onze volgende bestemming was Arykanda, wat zoveel betekent als 'de plaats bij de hoge rots'. Het is een grote, hooggelegen opgraving die ws. dateert uit de 5e eeuw voor Christus omdat er munten uit die tijd zijn gevonden. Er zijn nog prachtige mozaïek vloeren te bewonderen. Ondanks de warmte klimmen we toch nog een flink stuk omhoog tot aan de Necropolis, de dodenstad. Hoog daarboven zien we nog een sarcofaag, die er nog vrij onbeschadigd uit ziet. Je kunt zien dat het een hele grote stad is geweest, want het is een heel uitgestrekt gebied, beslist de moeite van een bezoek waard.

Na al het klimmen zijn we wel toe aan een koel drankje en we gingen naar een restaurant langs een stromende beek in het bos, prachtige plek, Altıntaş. Wederom een plek om te onthouden. Dat is het voordeel als je met locals op stap gaat. We hebben daar meteen ook een hapje gegeten en zijn daarna langs een andere route terug gereden naar Finike. Aan de overkant van de weg hadden we nog mooi uitzicht op de hooggelegen rotsgraven van Limerya. Er is daar zelfs een mausoleum van Pericles; hij redde Lycië van de ambities van Mausolus in de 4e eeuw voor Christus.

Na al dit geschiedkundig 'geweld' zijn we via Ulupınar terug gereden naar huis en we kijken terug op een leuke en interessante dag.

1. Peter&Anita:
    5 juli 2014
    Zo te lezen genieten jullie met volle teugen, mochten jullie yvonne en rinus tegen komen doe ze de groeten, ze zitten in marmaris, kwamen daar aan met 13 uur vertraging. BLIJF GENIETEN.
  2. Loes en Ad:
    Beste Wilma en Hans,
    Heel bijzonder om mee te kunnen genieten van jullie reiservaringen en om mee te kunnen kijken naar alle vriendelijke relaties die jullie in de loop van de jaren om jullie heen hebben verzameld.
    Nog een fijne voortzetting van jullie vakantie.
    Met vriendelijke groeten,
    Loes en Ad
  3. Anna:
    5 juli 2014
    Bijzonder wat jullie allemaal zien, fijn hoor
    Hoe gaat het eigelijk met hans?
  4. Kees en Nina:
    6 juli 2014
    Weer een gezellig verhaal over jullie belevenissen. Laatste nieuws, we krijgen nieuwe onderburen, do en vrij wakker geschrokken van geboor, timmeren e.d. Ze waren in de badkamer waarschijnlijk tegels van de muur aan het afhalen. We konden elkaar en de radio amper verstaan. Logisch, dat er gewerkt gaat worden, maar beginnen om 07.20 uur, kan natuurlijk niet! We zijn vrijdag maar gaan fietsen, het was prachtig weer, dus dat viel gelukkig weer mee.
    Verder gaat hier alles z'n gangetje, genieten jullie maar lekker. Groet van ons.
  5. Ellen Wilhelmus:
    6 juli 2014
    Jullie zijn erg actief ondanks de hitte en komen op mooie en interessante plekken, leuk hoor. Groejes van ons
  6. Wybren en Marie:
    6 juli 2014
    Je verslag gelezen . Erg leuk om je verslag te lezen in gedachten reis ik mee. Fijn dat jullie zo genieten . Ik heb nu alle tijd om te lezen . Gr en tot horens .
  7. Cathy:
    8 juli 2014
    Ik ben 1juli weer terug gekomen. Het was leuk met Monique en de kinderen. De kinderen vroegen of ik niet als nanny kon blijven. Het was er zo'n 35 graden.
    Jullie maken ook leuke tochtjes, zo zie nog evens wat.
    Groetjes Cathy