De treinreis

27 mei 2014 - Istanbul, Turkije

Onze lezers hebben ons even moeten missen want sinds zondagmorgen hebben we het zonder internet moeten stellen, dus nu even 'bijschrijven'!

Zondag na het ontbijt zijn we met de S-Bahn naar Salzburg gegaan waar we een paar uur heerlijk hebben rondgedwaald. Wat een práchtige stad, we keken onze ogen uit. Het was prachtig weer en er waren leuke terrasjes dus we hebben ons prima vermaakt. Rond 2 uur terug naar het hotel en richting Villach. Prachtige route gevolgd, hier en daar lag zelfs nog sneeuw. We kwamen door wintersportplaatsen die nu uitgestorven waren.

Om 4 uur waren we bij het station. In de rij staan, inchecken, nog eens inchecken en om 7 uur gingen we aan boord. Trein was heel simpel, weinig luxe. Wij hadden samen een 6-persoons coupé en dat was érg fijn. Trein vertrok om 21.30 uur. Veel paspoortcontroles omdat je door verschillende landen heen komt. Ook 's-nachts, ging de deur open, het grote licht aan met de kreet PASPORT KONTROL!!. Reis op zich ging goed, prima geslapen. Vannacht eerst om 4 uur kontrol, daarna om 5.30 uur in Karpuli weer. Bleek grensplaats te zijn en omdat in Edirne de computers stuk waren moesten hier alle formaliteiten afgehandeld worden en daar was men duidelijk niet op berekend. Allemaal de trein uit, eerst auto inklaren en wij als enige Nederlanders moesten een visum hebben, alleen kwam de douane daar pas om 9 uur. Maar er kwam een auto met een aardige douanebeambte en die bracht ons naar de grens even verderop, visum geregeld en terug naar station. Toen in de rij om de auto in het paspoort te laten registreren;  dat duurde ruim 1,5 uur en toen was iedereen geregistreerd, terug de trein in die meteen vertrok naar Edirne waar we 10 minuten laten aankwamen. Daar stonden onze vrienden Sabri en Sahika ons op te wachten, zó leuk!  Eerst ergens ontbeten en toen naar Istanbul waar we rond 1 uur aankwamen.  Eerst allebei lekker een douche genomen, waren we aan toe. De komende dagen gaan we Istanbul in en zondag vertrekken we met ons vieren naar de Zwarte Zee. Nu eerst lekker slapen.

1. Anna:
    27 mei 2014
    Nou wat een reis zeg, schrokken jullie niet in de nacht, toen er ineens
    Een man stond.
    Maar jullie hebben goed geslapen in de trein.
  2. Hafida:
    27 mei 2014
    Wat een avontuur! Geniet ervan!
  3. Harry en Riet:
    27 mei 2014
    Leuk het treinverhaal, zo zie je maar dat de bureaucratie nog lang niet uitgestorven is. Verder een goede redt van de reis toegewenst.
  4. Marijke en Frits:
    27 mei 2014
    Dat was weer een hele aparte belevenis voor jullie en je moet geduld hebben bij de douane. Leuke video's en foto's.Nu maar weer verder genieten!
  5. Marijke:
    27 mei 2014
    Jullie hebben gelukkig beter weer dan wij. Het is hier erg nat vandaag.Werden er nog bedjes gemaakt in de trein of is dat niet te doen? Leuke video en tot de volgende keer.
  6. Bonnie:
    28 mei 2014
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen maar voir mij is duidelijk niet met de trein haha allemaal te veel gedoe maar jullie genieten en gaan nig veel genieten xxxx
  7. Emma:
    28 mei 2014
    Zou me rot schrikken zo midden in de nacht... Wel een leuk avontuur zo met de douane die dicht was :-) hihi. Kijk weer uit naar het volgende verhaal. Groetjes en have fun!
  8. Annette:
    28 mei 2014
    Wat leuk om zo,n reisblog bij te houden en nog leuker om het te lezen.....have fun and sun, groetjes van MOI
  9. Willem:
    29 mei 2014
    Wat een getob allemaal aan die grenzen, maar wel een bijzondere ervaring, lijkt mij. Jullie zien toch dat er een fiets staat op dat Puch-bord, de brommers komen immers uit Tsjechië maar dat wisten jullie waarschijnlijk al. Benieuwd naar de volgende aflevering !