Sumela klooster

6 juni 2014 - Sumela Manastiri, Turkije

Nog even wat over gisteren. We hebben een lokale specialiteit uitgeprobeerd,  nl. Muhlama, een soort kaasfondue. Het ligt zwaar op de maag maar is echt zalig.

Vanmorgen na het ontbijt afscheid genomen van de broers die het Ayder Avusor Butikhotel runnen. Het is er superschoon en ze koken heerlijk, dus wie naar de Zwarte Zee wil: beslist hier overnachten!

Met een stralende zon en 25o vertrokken we weer richting Trabzon en vandaar naar het Sumela klooster, gebouwd op 1200 meter hoogte tegen een steile rotswand. Vanuit de verte is het spectaculair om te zien! De eerste twee kamers zouden volgens de overlevering in 386 na Christus uit de rotsen zijn uitgehouwen door de Griekse monnik Barnabas en zijn neef Sophronios. Het grootste deel van de weg naar boven kan per auto, alleen de laatste paar honderd meter moet je lopen over een soms moeilijk begaanbaar pad. Als je dan bij het klooster komt moet je nog een hele hoge trap op ........en toen begon het gigantisch te plenzen!! We hadden werkelijk geen droge draad meer aan ons lijf. Maar het is bijzonder. Er zijn nog prachtige fresco's alleen zijn er verdorie allemaal namen overheen gekrast, onbegrijpelijk dat ze die schilderingen niet afdekken met doorzichtige platen! Er is een o.a. een bibliotheek, bakkerij, eetzaal en keuken. Helaas verknalde de enorme regen veel van dit uitstapje maar het was desondanks de moeite waard.

Terug naar beneden en een onderkomen voor de nacht gezocht in een familie pension. We hebben met ons vieren een huisje met 3 slaapkamers, alles héél basic, dus geen douchecabine met toeters en bellen, ook geen internet maar door onze Turkse mobiel als hotspot te gebruiken kan ik toch dit verslag maken.

Overigens is het weer in Turkije behoorlijk van slag. We hebben op internet foto's van Istanbul gezien waarop kades van de Bosporus onder water staan. Op de weg van Zonguldak naar Ankara is een stuk weg door de hevige regenval weggespoeld. Het is echt bar en boos.

Volgens de laatste plannen gaan we morgen weer terug naar Samsun en daar dan de villa van Atatürk bezoeken,  fingers crossed want de plannen willen nog wel eens veranderen :-)

Wellicht ten overvloede: als je op het tabje 'Kaart' clickt kun je zien waar we ongeveer zijn en eronder staat het aantal afgelegde kilometers. Daar zit ook de treinreis van Villach naar Edirne in, een trip van 1400 km.

1. Peter&Anita:
    6 juni 2014
    Wij zitten hier met 10 regen capes, en twee ongebruikte paraplu's, hopelijk wordt het weer snel beter.
  2. Tiny:
    Hoi,
    Ik heb de kaart nog eens bekeken; jullie maken wel een heel mooie trip! Leuk hoor. Zijn er ook plannen om nu nog naar het binnenland gaan en bijvoorbeeld op zoek te gaan naar de ark van Noah op de berg Ararat.. Groetjes!
  3. Hetty:
    7 juni 2014
    Nou, ik zie dat Knabbel mij al weer voor is geweest met reageren. Niet slecht voor een facebookloze!
    Ik volg alles met een heimweegevoel naar Turkije! Vind het tof dat jullie zoveel beleven. Te gek en toch ook vermoeiend lijkt me zoveel nieuwe indrukken!
    XxxxxxxxxxxHetty (Babbel)
  4. Willem:
    7 juni 2014
    ff terzijde : via dirk kuijt (wk) kwamen mijn voetbalvriendjes en ik op de betekenis van fehnerbace en besiktas. Ik dacht te weten dat het stadswijken in Istanbul zijn. Zolang jullie Turkse vrienden nog aan boord zijn, weten zij mogelijk de oplossing. Belangrijk : het gaat toch om een biertje !!